Prediktiv analys

Prediktiv analys innebär att man letar mönster och samband i historisk data. Datan kan komma både internt från företaget och externt, från t.ex tidningar, produktrecensioner eller social media. För att hitta dessa mönster används en verktygslåda med teknik lånad från statistik, maskininlärning och data mining.

När man har hittat samband i sin data, kan man använda sin nyvunna kunskap för att förutsäga hur man bör agera för att få bäst utfall, enligt något fördefinierat kriterium. Handlingarna rör ofta kundinteraktion, t.ex vilken produkt, rekommendation eller annons som ska erbjudas en kund, vilka kunder du bör ringa och ge ett erbjudande innan de lämnar dig för en konkurrent, eller hur ett erbjudande ska utformas för att få maximal effekt.

Prediktiv analys är dock en serie generella metoder, med så många tillämpningsområden att exempel lätt kan ge en snäv bild. Dessa metoder har använts framgångsrikt för att förutsäga lagerhållning i detaljhandel, för att sammanställa kund-feedback i produktutveckling, bestämma var man ska borra efter olja, hitta kreditbedrägeri och andra fuskare, bedömning av kreditvärdighet, aktiehandel, riskhantering, som beslutsstöd för läkare.

Att veta exakt vad man kan åstadkomma i giftermålet mellan data och moderna analysmetoder kan vara svårt för ett företag som saknar specialistkompetens. På samma sätt är det inte alltid så lätt för en data scientist hos oss att i förväg veta på vilket sätt en prediktiv verktygslåda bör tillämpas för att just du ska nå framgång.

Kontakta oss, så diskuterar vi tillsammans fram hur vi får din data att jobba för dig!