advectas_bi_logo

TACK ALLA TALARE, PARTNERS & DELTAGARE SOM VAR MED OCH BIDROG TILL ATT GÖRA DAGEN TILL EN SUCCÈ

BUSINESS INTELLIGENCE DAY 2017

BLEV EN DAG FYLLD MED INSPIRERANDE PRESENTATIONER, SPÄNNANDE DISKUSSIONER & EN HEL DEL MINGEL
– 260 PERSONER FANNS PÅ PLATS I ÅR

Vid årets Business Intelligence Day fick Self Service BI och Advanced Analytics ta stor plats i agendan. Dessa högaktuella områden är något som alla företag bör ha koll på för att kunna hänga med på den digitala resan. Givetvis innehöll agendan även spännande presentationer kring mer traditionell BI som ständigt är lika aktuellt. Under dagen fanns kundtalare och framstående experter inom BI-området på plats och berättade om möjligheterna med ny teknik och trender inom området.


Vattenfall, Handelsbanken, Apoteket, Lindorff och ESS Group fanns på plats och berättade om sina inspirerande BI-resor (Case). Precis som förra året fanns framstående gästtalare och experter som brinner för beslutsstöd på plats. En av dem var den uppmärksammade hjärnforskaren Katarina Gospic som höll en minst sagt tankeväckande dragning med rubriken – DEN BESLUTSFATTANDE HJÄRNAN.


LITE HÄRLIGA BILDER FRÅN DAGEN

HELA 93% VAR NÖJDA ELLER MYCKET NÖJDA
MED FÖRRA ÅRETS BUSINESS INTELLIGENCE DAY. JUST NU GENOMFÖR VI EN ENKÄTUNDERSÖKNING BLAND ÅRETS DELTAGARE, MER INFORMATION KOMMER INOM KORT.


”TREVLIG STÄMNING OCH TYDLIG INFORMATION. BRA INNEHÅLL
PÅ FÖRELÄSNINGARNA OCH ENGAGERADE FÖREDRAGSHÅLLARE!”


”BRA UPPLÄGG. PROFFSIGT GENOMFÖRT. INTRESSANT MED
KUNDPRESENTATIONERNA, LAGOM LÄNGD PÅ DESSA.”

VID ÅRETS KONFERENS MEDVERKADE ÖVER 260 BESLUTSFATTARE

IT-chefer, controllers, marknadschefer, BI-analytiker, CRM-analytiker, BI-chefer och CFO:s – från bland andra Spotify, Sveriges Radio, MTR, Vattenfall, SJ, ICA, KTH, Lernia, Lantmännen, Systembolaget, IKEA, H&M och Apoteket Hjärtat.

NEDRÄKNINGEN HAR BÖRJAT TILL BUSINESS INTELLIGENCE DAY 2017!

NÅGRA AV DAGENS TALARE

HENRIK GÖTHBERG
DATA & ANALYTICS TRANSFORMATION LEAD, VATTENFALL
Sedan 2012 arbetar Henrik på Vattenfall, hans huvudfokus är att etablera Vattenfalls framtida Data- och Analys-arkitektur. Tillsammans med Vattenfalls olika affärsområden är han med och etablerar ”Data & Analytics governance & operations”, med målet att bli en datadriven verksamhet som använder data och nya teknologier på bästa sätt. Henriks tidigare roller på Vattenfall innefattar Head of Group Financial Systems och Head of BI and Lead Development. Han har en mångårig internationell konsultbakgrund inom områden som Sales Operations, Lead Management, Product & Marketing Management och Analytics.

HESI02HENRIK SIRBORG
FRAMTIDSANALYTIKER, HANDELSBANKEN
Henrik är en man som håller koll på framtiden, detta ingår i hans roll som framtidsanalytiker på Handelsbanken. De senaste 17 åren har han haft olika roller inom Handelsbanken främst inom områden som omvärldsbevakning och trendspaning. Sedan en tid tillbaka ingår Henrik i en grupp som arbetar med digitalisering och innovation, som blickar framåt och analyserar möjligheter samt utmaningar med kommande års förändringar.

ANNIE DORTHÉ
HEAD OF CUSTOMER INSIGHT, ESS GROUP

Annie har de senaste åren arbetat med dataanalys – att lägga grund för bättre affärsbeslut och ta ägarskap om data. Tidigare verkade hon inom teater, musikal och show-världen för att där liksom på ESS Group analysera kund- eller rättare sagt gästdata. För att kunna göra denna analys måste grunden finnas på plats vilket innebär att det i mångt och mycket alltid blir ett ganska stort IT. ESS Group är på denna resa nu och Annie kommer på en ganska konkret nivå berätta om vad de hittills har gjort, varför och hur.

ELISABET KLING
BUSINESS CONTROLLER, APOTEKET AB
Elisabet har lång erfarenhet inom Retail och driver idag BI-relaterade analyser och frågor inom Marknadsorganisationen på Apoteket. Detta omfattar bl.a. Marknad & PR, Sortiment och E-handel. Genom avregleringen av Apotekets monopol för några år sedan har verksamheten idag blivit betydligt mer konkurrensutsatt. Elisabet arbetar med att skapa nya insikter med hjälp av intern- och externdata

MATS MÄLHAMMAR
BUSINESS INTELLIGENCE ARKITEKT, APOTEKET AB
I sin roll som BI-arkitekt driver Mats de olika initiativen inom Business Intelligence på Apoteket och är ansvarig för front- och backend-arkitektur samt design inom Apoteket. Just nu driver Mats bl.a. Apotekets satsning inom Self Service BI och fokuserar på hur man inom Apoteket på bäst sätt kan utnyttja och sprida användandet av BI inom företaget.

DACIL ULLMAN
GLOBAL INFORMATION AND ANALYTICS MANAGER, LINDORFF GROUP IT
I över 20 år har Dacil arbetat med att analysera data och omvandla den till insikter. Idag ansvarar hon för att driva bl.a. Advanced Analytics inom Lindorff Koncernen. På Lindorff strävar de efter att skapa värde för sina kunder och att få gäldenären tillbaka till att vara deras kunders kunder.
Lindorff gör detta genom att ständigt förbättra sitt sätt att arbeta på, en del av detta är baserat på analys. Dacils team testar nya koncept, de som ger värde rullas ut i det land där det är fördelaktigt. Lindorff är just nu mitt uppe i arbetet med att implementera ett av sina lyckade koncept.

ELIN AX
SENIOR MANAGEMENTKONSULT, ADVECTAS
Elin Ax arbetar som Senior Managementkonsult på Advectas och Ekonomie Doktor från Handelshögskolan i Göteborg. Hon har en mångårig bakgrund som forskare inom ekonomistyrning och har även intresserat sig mycket för Business Intelligence i sin undervisning. Nyligen bytte Elin akademin mot näringslivet och hjälper nu Advectas kunder som managementkonsult och BI-utvecklare. Elin brinner för beslutsstöd och kommer tillsammans med kollegan Jonas Klingberg att hålla i ett av passen i verksamhetsspåret.

JONAS KLINGBERG
SENIOR MANAGEMENTKONSULT, ADVECTAS
Jonas Klingberg är sedan några år tillbaka Senior managementkonsult på Advectas, han är även kompetensområdesansvarig för området Business Consulting på Advectas. Jonas har flera års yrkeserfarenhet inom Business Intelligence-världen och jobbar bland annat med att stötta kunders implementation av verksamhetsstyrningsmodeller, utveckla BI-strategier och Roadmaps. Jonas är också strateg inom Self Service Governance. Jonas lever och andas Business Intelligence och kommer tillsammans med kollegan Elin Ax att hålla i ett inspirerande pass i verksamhetsspåret.

IsKa_180

KATARINA GOSPIC

Hjärnforskare, föreläsare, författare och egenföretagare
(Brainbowlabs och Grey Matters)

Katarina är minst sagt en mångsysslare ut i fingerspetsarna och kan titulera sig själv hjärnforskare, föreläsare, entreprenör och författare. Under de senaste 10 åren har hon bedrivit hjärnforskning, skrivit fem böcker och startat upp två företag. Katarina är en flitigt anlitad föreläsare inom beslutsfattande, motivation och prestation. Hon syns frekvent i media som hjärnexpert.

Vid Business Intelligence Day 2017 höll Katarina en inspirerande dragning med rubriken ”Den beslutsfattande hjärnan”, där hon gick in på vilka krafter som styr vårat beslutsfattande. Kunskap kring hjärnan och beslutsfattande passar dagens ledare som handen i handske, då de behöver vara snabbfotade beslutsfattare i en globaliserad och digitaliserad värld.

AGENDA

GEMENSAM FÖRMIDDAG


  • Registrering och frukost 08.00 – 08.30
  • Introduktion till dagens agenda 08.30 – 08.45
  • Case 1 – Vattenfall 08.45 – 09.15
  • Case 2 – ESS Group 09.15 – 09.45
  • Fika och tid för samtal 09.45 – 10.15
  • Expertpanelen diskuterar Self Service BI,
    panelen består av representanter från våra partners på plats. 10.15 – 11.00
  • Case 3 – Handelsbanken 11.00 – 11.30
  • Case 4 – Apoteket 11.30 – 12.00
  • Lunch 12.00 – 13.00

LÖSNINGS – OCH VERKSAMHETSSPÅR 13.00 – 15.00


Under eftermiddagen erbjuder vi två parallella spår, ett lösningsspår med fokus på ny teknik och ett verksamhetsspår med fokus på styrning och strategi. Vid anmälan får man ange ett av alternativen. Våra partners kommer att leda passen i lösningsspåret tillsammans med Advectas.

LÖSNINGSSPÅRET


  • Pass 1 – Välj mellan olika pass som våra ledande partners håller, fokus kommer att ligga på Self Service BI och Advanced Analytics. Passet kommer att innehålla nyheter inom respektive plattform och demos. 13.00 – 13.45
  • Paus 13.45 – 14.00
  • Pass 2 – Välj mellan olika pass som våra ledande partners håller, fokus kommer att ligga på Self Service BI och Advanced Analytics. Passet kommer att innehålla nyheter inom respektive plattform och demos. 14.00 – 14.45
  • Fika och tid för samtal 14.45 – 15.15

VERKSAMHETSSPÅRET


  • Pass 1 – ”Analytics som motor för modern verksamhetsstyrning” – få en inblick i forskningen kring moderna verksamhetsstyrningsmodeller och hur Analytics kan nyttjas i införandet och användningen av dem. 13.00 – 13.45
  • Paus 13.45 – 14.00
  • Pass 2 – ”Analytics – den datadrivna verksamhetens drivkraft”- vi visar på framgångsrika exempel och ställer experterna mot väggen. I detta pass kommer vi tillsammans med publiken att testa Analytics-experternas kunskaper, de kommer även att få debattera och ge sin syn på området nu och framöver. 14.00 – 14.45
  • Fika och tid för samtal 14.45 – 15.15

GEMENSAM AVSLUTNING


  • Case 5 – Lindorff 15.15 – 15.45
  • Den beslutsfattande hjärnan –
    Katarina Gospic, Hjärnforskare 15.45 – 16.45
  • Avrundning och genomgång
    av resultatet från ”Den svenska
    Business Intelligence-studien 2017” 16.45 – 17.00
  • För dem som önskar hålls en After Work på
    Advectas kontor på Vasagatan 23 17.15 – sent

VÅRA PARTNERS

Advectas partners Microsoft, IBM, Qlik, Tableau, SAP och Alteryx fanns med som utställare under dagen. De höll i varsitt pass i Lösningsspåret och deltog i Expertpanelen. Diskussionsämnet för Expertpanelen var Self Service Business Intelligence, på scenen debatterade dessa drakar och gav sin syn på denna växande trend.